Bäckensmärta vid graviditet

Skrivet av Shirin Zarur

2 January, 2018

Våren är alltid späckad av intressanta kurser, och i år valde jag ut två kurser som passade mitt intresse extra bra. Den ena kursen hette “Bedömning av påverkan och behandling av uppkomna besvär vid graviditet”, och är ett område jag blev introducerad till tidigt i min sjukgymnastkarriär. Redan 2005 började jag träffa de första gravida patienterna med bäckensmärta vid graviditet när jag jobbade i Södertälje. Tack vare en kollega som fördjupat sig i ämnet graviditet och smärtrelaterade besvär fick jag ordentlig tillgång till kunskap i ämnet. Vi gjorde dessutom ett projekt med en Mödravårdscentral och resultatet var att fler kvinnor mådde bättre och kunde jobba längre under graviditeten. Det är häftigt vad stor skillnad rätt träning och behandling kan göra för en gravid kvinna.

Målet med denna kurs var att uppdatera mig i ämnet – kanske är det något jag ska göra annorlunda med bakgrund i ny kunskap? Kursen var väldigt bra då den var inriktad både på forskning och kliniskt arbete. Kvittot för dagen var att jag ska fortsätta som tidigare, med lite nya tips på övningar och tester som är relevanta.

Om graviditetsrelatarad bäckensmärta (Foglossning)

En gravid kvinnas besvär är olik alla andra typer av led- och muskelrelaterade besvär, då kroppen är utsatt för stor belastning på kort tid. Inte nog med det, hormonernas inverkan påverkar stabiliteten i kroppen negativt. Hormonerna (i första hand Relaxin) påverkar samtliga muskler, ligament, leder och bindväv till att bli lite mjukare och mer eftergivliga. Relaxinet är viktigt under graviditeten så att kroppen tillåts expandera med fostrets tillväxt, framför allt bäckenet förstås, och magmusklerna. Men Relaxinet påverkat inte bara de områdena, det påverkar hela kroppens vävnad, till och med de små lederna i fötterna.

Följden av detta är att vi får en sämre koordination av musklerna och därmed en sämre stabilitet över alla leder än vad vi normalt sett har. Vi får en sämre kontakt med muskulaturen samtidigt som de mjuka lederna och ligamenten tillåter en större rörlighet och glidning i samtliga leder. Vilket naturligtvis ger besvär hos många kvinnor. Det vanligaste besväret som hejdar en gravid kvinna att vara rörlig, träna, jobba som vanligt etc är bäckenledssmärta, ofta kallad foglossning eller bäckenuppluckring. Tyvärr finns det inga studier som enhälligt förklarar exakt varför vissa får så stora problem och andra inte. Däremot hjälper rätt aktivering av bålmuskulatur att stabilisera och många mår bättre av att använda bäckenbälte för att trycka ihop bäckenet och ge en yttre stabilitet. Vissa kvinnor med bäckensmärta vid graviditet blir väldigt inskränkta på grund av smärtan. Då kan smärtlindring behövas för att kunna börja röra sig lite mer och även överhuvud taget orka göra lättare bålövningar. TENS (plattor med elstimulering) eller akupunktur fungerar ofta väldigt bra.

Vanliga symtom vid bäckensmärta:

  • Smärta på sidorna över bäckenlederna, kan även bara vara ensidiga besvär
  • Smärta efter promenader
  • Värk i sätet, ibland även ut på höften
  • Smärta vid vändning i sängen
  • Smärta vid 1-bens stående (exempelvis om man står upp och ska ta av/på strumpor/byxor/skor)
  • Smärta vid trappgång
  • Värk ner längs baksida lår, men inte längre än till knävecket
  • Ibland är blygdbenet också smärtsamt, kan även förekomma som enbart främre bäckensmärta
  • Smärta vid uppresning efter att ha suttit länge

Ovannämnda är de vanligaste symtomen, men varje individ är egen och därför kan symtomen variera.

Hjälp att få:

Tänk dock på att det finns hjälp att få för bäckensmärtan. En plattform är skapad för att hjälpa gravida och nyförlösta kvinnor i hela landet få information, kunskap och passande träning på digital väg i form av kurser och heter Friskare Mamma.

Relaterat…

Multitasking och bäckenbotten

Multitasking och bäckenbotten

Att multitaska har länge ansetts vara eftersträvansvärt, effektivt och positivt. Det har framförts hur duktiga kvinnor...

Att vara i synk med sig själv

Att vara i synk med sig själv

Generellt är vi i behov att stanna till i våra liv för att känna in var vi befinner oss. Känna in om vi är nöjda med...

0 Comments