Fotledsstukningar del 3; Hur rehabiliterar jag foten? Och när kan idrottaren återgå till vanlig träning och matchspel igen?

Skrivet av Shirin Zarur

25 August, 2017

Rehabiliteringen tar den tid det tar. Skadan avgör hur lång tid foten behöver för att återfå normal funktion. Om det är en väldigt liten skada kan det räcka med några dagars aktiv vila från vanlig träning. Under den tiden ska foten naturligtvis tränas, men även simning, cykling, träning av övriga kroppsdelar för att hålla igång fysiken. En svårare skada kan ta flera veckor, och är det riktigt illa; flera månader, om operation t ex krävs (vilket dock är ovanligt).

Målet är att få tillbaka full rörlighet och successivt öka belastningen och tåligheten. Det vill säga, i början är det mycket rörelser utan tyngd eller belastning (som att pumpa med foten upp-ner, vifta sida-sida), därefter lägger man till gångträning (gå på tå, häl, rulla av foten, gå baklänges).

Balansträning läggs till så fort det går att stå på 1 fot smärtfritt, börja på stabilt underlag (det vill säga golvet), och stegra med att göra armrörelser eller benrörelser, stå på ostabilt underlag och så vidare.

Styrketräning av foten kan göras på flera sätt; träna fotens styrka i olika riktningar genom att använda gummiband att jobba mot, och att göra tåhävningar till exempel. Och sist men inte minst; träna upp kvickheten och hoppförmågan försiktigt; börja med upphopp, och att studsa på stället med 2 fötter, därefter med 1 fot och så vidare, löpning framåt, sidled, bakåt med mera. Mängden svullnad och strukturernas känslighet avgör i vilken fas man påbörjar rehabiliteringen.

När kan spelarna delta i vanlig träning igen?

I de bästa av världar ska foten ej längre vara svullen och förstås smärtfri till vardags med lika stor rörlighet i fotleden som i andra foten. Men för idrott – funktionstesta! Det vill säga; löpning fram och bak, löpning i sidled, löpning i 8:a, hopp och landning – även landning på en fot med balans, hårda inbromsningar… Spelaren ska klara funktionstesterna utan smärta och fusk (dvs utan att försöka avlasta den onda sidan).

Även om inte foten är färdigläkt – för det kan ju ta väldigt lång tid för senor och ligament att läka – så är foten fortfarande funktionellt stabil. På med ett fotledsskydd och börja delta i träning igen… För att undvika re-skada har dock studier visat att man behöver utföra sina rehab-övningar (styrka, fotled, balans och så vidare) åtminstone några veckor efter att man börjat delta i träning. Detta för att det tar tid för muskler och nerver att lära sig samarbeta igen efter en skada.
Upprepade skador kan ge tråkiga konsekvenser i framtiden, som kan vara svår att bli av med. Se därför till att använda ordentligt fotledsskydd som tillåter tillräckligt med rörlighet i fotleden i böjning och sträckning för att kunna hoppa och springa ordentligt, men håller fotleden stabil i sidled. Detta bör inte slarvas med!
När kan spelaren återgå till match-spel igen? Det blir det fjärde och sista inlägget i serien om fotledsstukningar.

Relaterat…