Fotledsstukningar del 2; Hur vet man hur illa foten är efter fotledsstukningen?

Skrivet av Shirin Zarur

20 August, 2017

Till att börja med; kan spelaren gå på foten och ta ett antal steg efter skadan? Om svaret är ja, behövs ingen röntgen direkt. Foten måste däremot ju lindas hårt – kompression är det viktigaste i det akuta skedet. Efter 20 min ska foten  lindas om med medelhårt drag i lindan. Foten får ej vara olindad första 48 timmarna. Om en idrottsmedicinskt kunnig sjukgymnast/naprapat/läkare finns på plats får gärna denne känna igenom foten. Då undersöker man de områden som är kända för frakturer för att utesluta detta.

Först efter 4-7 dagar ska foten testas för anatomisk stabilitet – dvs testa ligamenten, man kan kolla av huden efter blödning – vilket ger information om skadade ligament och ledkapsel även tidigare, men undersökning tidigare ger tyvärr inte lika pålitliga resultat när det gäller testerna.

Kraftigt nedsatt rörlighet och stumhet i själva leden ger misstanke om eventuell svullnad i fotleden, vilket om oturen är framme kan bero på att brosket inuti fotleden fått en smäll, som förvärras av tryck på leden. I detta fall bör foten röntgas för att utesluta små skelettflisor (dock inte akut – bättre om det gått några dagar då eventuell skada syns bättre på röntgen).
Hur ska foten rehabiliteras? Och hur länge? När kan idrottaren återgå till vanlig träning och matchspel igen? Information och diskussion om detta i senare inlägg!

Relaterat…