Foglossning (Graviditetsrelaterad bäckensmärta)

Skrivet av Shirin Zarur

1 July, 2020

Foglossning är den term de flesta känner till, men inom sjukvården använder vi egentligen inte den termen. Det beror på att vi inte vill uppmuntra tron att fogarna på något sätt lossnar. Det vi vet är att graviditetshormonerna påverkar hela kroppen att bli mjukare för att möjliggöra en graviditet där kroppen ska kunna ge efter för det växande fostret. Det här innebär att alla ligament, alla leder, all bindväv och alla muskler blir lite mjukare. Detta är väldigt viktigt för att graviditeten ska ta plats, men det kan ställa till det för oss – vi blir lite mer ostabila.

Bäckenet blir påverkat på det sätt att lederna som i normala fall är extremt stabila och hårda med någon tiondels svikt nu blir rörligare. De kan glida och öppna sig mer än tidigare. En del gravida har inga som helst besvär av detta, men många får problem med smärta kring bäckenet och ner i sätesmuskulaturen, eller i framfogen och ner på insidan av låren. Vissa kvinnor får besvär både fram och bak, och ytterligare några känner bara av ena bakfogen. Symtomen kan variera en hel del. Det kan visa sig genom enbart smärta eller ömhet kring fogen, det kan värka ner i sätet och om det vill sig illa kan ischias nerven komma i kläm i sätet pga spänningen i musklerna. Vissa får väldigt svårt att gå, och om det vill sig riktigt illa kan man behöva kryckkäppar eller till och med rullstol. Detta hör dock inte till vanligheterna, ytterst få får så stora besvär och funktionsnedsättning – men det händer.

För att omhänderta en gravid kvinna med gravditetsrelaterad bäckensmärta (foglossning) behöver kvinnan få ordentligt med information om hur bäckenet fungerar och därmed vad som ska undvikas för att inte trigga igång smärtan. Träning av bålstabiliteten är viktig för att få ett bättre stöd och ordentligt med cirkulation i drabbade muskler – dock ska rätt övningar väljas för att inte belasta bäckenet på ett smärtsamt och under graviditeten felaktigt sätt. Smärtlindring i form av TENS och akupunktur hjälper i de flesta fall (TENS ska inte användas på framfogen).
Har du besvär med graviditetsrelaterad bäckensmärta bör du kontakta en sjukgymnast med kunskap i området!
Lite mer finns att läsa i tidigare inlägg Graviditet och bäckensmärta

Må gott!

Relaterat…

Multitasking och bäckenbotten

Multitasking och bäckenbotten

Att multitaska har länge ansetts vara eftersträvansvärt, effektivt och positivt. Det har framförts hur duktiga kvinnor...

Att vara i synk med sig själv

Att vara i synk med sig själv

Generellt är vi i behov att stanna till i våra liv för att känna in var vi befinner oss. Känna in om vi är nöjda med...

0 Comments